Elektriciteitsnet raakt overbelast: wachtlijst voor nieuwe aansluitingen grootverbruikers
De netbeheerders TenneT en Stedin hebben deze week laten weten dat het elektriciteitsnet in een groot deel van Zuid-Holland, waaronder Leidschendam-Voorburg, vol raakt. Er wordt steeds meer stroom gebruikt en het elektriciteitsnet moet worden uitgebreid om dit aan te kunnen. Voorlopig worden grote aanvragen voor nieuwe aansluitingen op een wachtlijst gezet. Voor bedrijven en inwoners die al een aansluiting hebben, verandert er niets. Woningbouw kan ook gewoon doorgaan.
Wat is er aan de hand?
In bijna heel Nederland is het elektriciteitsnet vol. We hebben met zijn allen steeds meer elektriciteit nodig voor duurzaam verwarmen, elektrisch koken en het opladen van elektrische auto’s. Als het net overbelast raakt, levert dit problemen op, zoals langdurige storingen. TenneT wil dat voorkomen en kondigt daarom aan tijdelijk geen nieuwe grote aansluitingen (meer dan 3 x 80 Ampère) aan te leggen op het elektriciteitsnet. Dit wordt ook wel ‘netcongestie’ genoemd.
Wat betekent dit voor Leidschendam-Voorburg?
Nieuwe aanvragen voor ‘grootgebruikers’, bijvoorbeeld voor nieuwe bedrijfsgebouwen of nieuwe maatschappelijke gebouwen, zoals zwembaden, bibliotheken en scholen, worden voorlopig op een wachtlijst geplaatst.
Voor alle inwoners, bedrijven en maatschappelijke gebouwen die al een elektriciteitsaansluiting hebben, blijft elektriciteit gewoon beschikbaar. Inwoners kunnen ook nog steeds (kleinverbruik)aansluitingen krijgen of verzwaren voor bijvoorbeeld een warmtepomp, laadpaal of zonnepanelen. Bij de netbeheerders bekende plannen voor woningbouw kunnen ook gewoon doorgaan, omdat er al rekening is gehouden met deze extra woningen. De gemeente onderzoekt samen met TenneT en Stedin wat de gevolgen zijn voor andere bouwprojecten.
Wat is de oplossing?
Het elektriciteitsnet in bijna heel Nederland moet worden versterkt. TenneT verwacht dat dit in onze regio tussen 2032 en 2035 gebeurt en dat dan pas alle problemen zijn opgelost.
Voor ons gebied is nu ‘code oranje’ afgekondigd. Dit betekent dat er mogelijk tijdelijke oplossingen zijn. Dit wordt ook wel ‘congestiemanagement’ genoemd. Het komend jaar doet TenneT samen met Stedin een onderzoek om de mogelijkheden in beeld te brengen. TenneT onderzoekt bijvoorbeeld of het mogelijk is om afspraken met grote partijen, zoals bedrijven, te maken om bijvoorbeeld tijdens piekmomenten minder elektriciteit te gebruiken.
Netbeheerders roepen iedereen op tijdens de piekmomenten in de wintermaanden - november tot en met februari - tussen 16.00 en 21.00 uur minder stroom te gebruiken. Door het energieverbruik beter over de hele dag te verdelen, kan het elektriciteitsnet dit beter aan. Ook zelf opwekken en het gebruiken van wind- en zonne-energie en restwarmte helpt om het net te ontlasten.
Zodra er opnieuw ruimte is op het elektriciteitsnet worden grote aanvragen weer in behandeling genomen.