Gesprek Wmo voorbereiden
Na aanmelding voor een gesprek over Wmo-ondersteuning (uw Wmo-melding) neemt de gemeente contact met u op om een afspraak te maken. In dat gesprek bepalen we samen met u of een Wmo-aanvraag noodzakelijk is. Lees hoe u het gesprek kunt voorbereiden.
Goed om te weten
- Gebruik het formulier aanmelden voor gesprek met de gemeente als u het gesprek met de gemeente nog niet heeft aangevraagd
- U kunt eventueel een persoonlijk plan meesturen met uw aanmelding. In dit plan beschrijft u hoe uw ondersteuning eruit zou moeten zien. Dit is niet verplicht
- Wmo-medewerker van de gemeente belt u voor een afspraak bij u thuis. Soms is een telefoongesprek genoeg. Dit hangt af van uw vraag en situatie
Gespreksonderwerpen
- Gezondheid en de beperkingen die u ervaart
- Huishouden, persoonlijke verzorging, boodschappen en administratie
- Woonsituatie
- Zelfstandig reizen
- Sociale contacten
- Activiteiten, dagbesteding en vrijwilligerswerk
- Hulp die u al ontvangt
- Wat u zelf kunt, eventueel met hulp van kinderen, vrienden, kennissen of anderen
Gesprek bij u thuis
- In het gesprek bespreekt de Wmo-medewerker samen met u de melding
- Tijdens het gesprek vragen we om een identiteitsbewijs
- Het is belangrijk dat u zelf aanwezig bent bij dit gesprek. Vraag gerust een familielid of contactpersoon om erbij te zijn, als u dat prettig vindt
- Wilt u iemand bij het gesprek met de Wmo-medewerker, maar kan niemand in uw omgeving dit doen? Iemand van de organisatie MEE kan u gratis steun geven. Lees hierover op de website van MEE Zuid Holland Noord
Welke hulp wilt u
- U bespreekt met de Wmo-medewerker welke hulp u nodig heeft. We kijken ook naar wat u zelf (nog) kunt doen. Lees meer over hulp vanuit de Wmo
- We bespreken hoe mensen in uw omgeving al helpen of wat ze voor u willen doen. We denken dan bijvoorbeeld aan uw partner, familie, vrienden, buren en kennissen
- Daarnaast bespreken we of er voorzieningen zijn waarvan u gebruik kunt maken, zoals activiteiten in een buurthuis of de vervoersdienst van Woej. Dit moet u vervolgens zelf regelen
- Als dit niet voldoende is, kijken we voor u naar hulp speciaal op maat via de Wmo. De Wmo-medewerker laat u weten of u in aanmerking komt
Na het gesprek
- De Wmo-medewerker stuurt u het verslag van het gesprek. U leest in het verslag welk advies de gemeente geeft over uw vraag om hulp
- Als u het eens bent met de inhoud van het verslag, hoeft u niets te doen. Als u dit wilt, mag u het verslag aanvullen
- Als de benodigde hulp algemeen beschikbaar is, leest u hoe u deze zelf kunt regelen
- Als in het advies staat dat u hulp nodig heeft die speciaal op maat is, doet u een officiële Wmo-aanvraag
Als u een aanvraag doet
- Om een aanvraag te doen, vult u het formulier in dat bij het verslag zit. U zet uw handtekening en stuurt het naar de gemeente. Soms gebeurt dit al mondeling tijdens het gesprek (dit staat dan in het gespreksverslag)
- Wij besluiten binnen 2 weken over uw aanvraag. Dit besluit heet een beschikking
- Als we het eens zijn met uw aanvraag, krijgt u hulp op maat. Als dat niet zo is, krijgt u een afwijzing
Zorg in natura (ZIN) en Persoonsgebonden Budget (PGB)
U kunt op 2 manieren Wmo-ondersteuning krijgen. In uw gesprek met de gemeente bespreekt u welke optie uw voorkeur heeft.
- Zorg in natura (ZIN): u ontvangt ondersteuning of krijgt u een voorziening vanuit een door de gemeente gecontracteerde partij
- Persoonsgebonden Budget(PGB): u kunt zelf bijvoorbeeld een rolstoel kopen of een hulpverlener inhuren
Bijdrage
Voor alle ondersteuning die u via de Wmo krijgt, (behalve rolstoel, begeleiding en sommige voorzieningen voor kinderen onder de 18) betaalt u een bijdrage. Deze eigen bijdrage is maximaal € 20,60 per maand (wordt geïnd door CAK).