Werken aan een privacybewuste gemeentelijke organisatie
Uit de Jaarrapportage Functionaris Gegevensbescherming 2024 blijkt dat er het afgelopen jaar goede stappen zijn gezet om de privacy van inwoners, ondernemers en medewerkers te beschermen. De gemeente heeft de verantwoordelijkheid om zorgvuldig om te gaan met persoonlijke gegevens en deze goed te beveiligen. Door hier continu aan te werken, versterken we het vertrouwen in onze dienstverlening.
Er zijn belangrijke stappen gezet om de privacy binnen de organisatie te versterken. De privacy- organisatie bestaat nu uit een Functionaris Gegevensbescherming (FG) en twee privacy officers. Deze verdeling maakt het mogelijk om toezicht te houden én juridisch privacy-advies te geven. Er is meer structuur en overzicht in de privacy-activiteiten, zoals een actueel overzicht van Data Protection Impact Assessments (DPIA’s) en een gestroomlijnde afhandeling van privacy-inzageverzoeken. Tegelijkertijd is er nog werk te doen om de hele organisatie privacyproof te maken. In de jaarrapportage 2024 heeft de FG de bevindingen over het privacybeleid en de uitvoering vertaald naar een aantal aanbevelingen.
Meer informatie
De complete jaarrapportage 2024 van de functionaris gegevensbescherming is na te lezen. Heeft u vragen, dan kunt u contact opnemen met de functionaris gegevensbescherming via het algemene nummer van de gemeente 14 070.